X
GO

Nieuwsberichten

Recensie Cuneraconcert 2017

Gepubliceerd op: 14-01-2017

Concertbezoekers Levi en Albert-Jan van de Pol schreven deze leuke en onafhankelijke bijdrage.

Net als eerdere jaren werd op vrijdag 6 januari in de Cunerakerk een nieuwjaarsconcert gehouden door het Jeugd Orkest Nederland, mogelijk gemaakt door de Rotary Club Rhenen-Veenendaal. Dit orkest bestaat uit jonge muzikanten tussen de 14 en 20 jaar, met als dirigent de bekende Jurjen Hempel. Bij elk stuk gaf hij een interessante inleiding waarmee hij ons vast in de juiste sfeer bracht, waarna weer prachtige muziek volgde.

Het feestelijke concert werd geopend met Gershwin’s “An American in Paris”, waarmee het Jeugd Orkest Nederland ons aangenaam verraste qua muzikaliteit en dynamiek. Met de claxons van de auto’s in deze wereldstad, de jazzy passages en de kletterende kopersessies bracht Jurjen Hempel met zijn orkest de bezoekers in een blijmoedige en hoopvolle stemming.

Dan volgde het heel andere derde pianoconcert van Beethoven. De solist was de vijftienjarige Mischa van Tijn. Dat is natuurlijk verbazingwekkend: wie kan nu op zo jonge leeftijd al zo goed pianospelen? Maar hij deed het geweldig, en we werden helemaal meegenomen in dit prachtige werk, wat misschien wel het mooiste pianoconcert is dat Beethoven ooit heeft gemaakt.

Na de pauze met een verkwikkend drankje zagen we uit naar het laatste stuk, de zevende symfonie van Prokofjef. Het publiek werd allereerst door de dirigent wegwijs gemaakt in het leven van de componist, die een aantal weken voor het einde van zijn leven in zijn trieste flatje in Moskou deze symfonie componeerde, waarmee hij op een voor hem ingetogen wijze terugmijmerde naar de melodieën van zijn jeugd. Verbazingwekkend knap hoe dit jonge orkest ons dit mooie werk ten gehore bracht, en ons achterliet met de vraag hoe het toch kan dat deze mooie symfonie maar zo weinig wordt opgevoerd.

Na een uitbundige staand ovatie, werd het publiek dan nog gefêteerd met een passage uit Bernstein’s “West Side Story”. Wandelend naar de auto en terugrijdend over de nog net niet besneeuwde wegen, moesten we onwillekeurig denken: wat hebben we in Nederland toch een prachtig jeugdorkest en wat is er toch veel mogelijk als talent goed wordt begeleid.